Tietysti se edellyttää, että kaikki muukin on kunnossa.
Lisäaineiden käyttöönoton jälkeen on koneella ajettu nyt yli 3300 tuntia, tarkistaa Jukka tunnnollisesti täytetystä huoltopäiväkirjasta.
- Aineet ovat suhteellisen hintavia, mutta olen kallistunut vahvasti sille kannalle, että niiden käyttö kannattaa. Ensin pelkkää hintaa katsoessani laskin, että vaseliinikustannuksetkin nousevat puolella, mutta… Rasvauksen tarve on vähentynyt paljon, koska "ATG" pysyy tapeilla eikä juokse pois, rasvaa ei kerta kaikkiaan mene enempää. Hyvä juttu on myös se, että sama rasva käy kesät talvet. Vaseliinin lisäksi Jukan ehdottomiin suosikkeihin kuuluu sprayöljy - X-1R TTL.
- Kuormaimen teleskooppipuomin liukupinnoille en ole aiemmin löytänyt sopivaa ainetta. Olen voidellut niitä teräöljyllä ja erilaisilla vaseliineilla, mutta ne keräävät pölyä ja roskaa, eivätkä pysy. Tämä pitää puomin luistavan liukkaana ja puhtaana pitkään, vakuuttaa Jukka. Aine on myös verraton ruosteisten muttereiden ja vaijereiden irrotuksessa. Se pureutuu ruosteeseen muutamassa hetkessä. Lisäaineiden tuomat ensikäyttäjän edut ovat tulleet Jukalle jo selväksi.
Mutta entäpä pitkällä tähtäimellä?
- Uskon, että suurimmat hyödyt näkyvät jatkossa komponenttien kestävyydessä. Yksi etappi on edessä ensi kesänä, silloin avataan kuormaimen isot tapit, kertoo Jukka.
- Katsotaan kuinka ovat mahdollisesti kuluneet, kun niitä on rasvattu vain rasvalla. Ainakaan vielä eivät lonkota millään tavalla.