Europörssi 9/2013: X1R minimoi kitkan

Euröpörssi 9/2013
X-1R, maailmalla tunnettu lisäaine 20 vuotta Suomessa

Voiko ajoneuvojen lisäaineista olla mitattavaa hyötyä?
 
Kun autojen ja koneiden käyttökuluihin etsitään säästöjä polttoainekulutuksen, harvemmin tarvittavien remonttien kautta tai yksinkertaisesti toimintakyvyn varmistamiseksi, yksi mahdollisuus on käyttää kohteeseen räätälöityjä voitelun erikoistuotteita. US Marine Diesel Import on tuonut jo pari vuosikymmentä maahan yhtä maailman parhaista voitelun lisäaineista. Tuotevalikoimassa on niin öljyjen lisäaineet, polttoaineen lisäaineet kuin rasvat sekä voitelun erikoistuotteet. Vaikka tuotesovelluksiin liittyy avaruustekniikkaa ja kilpamoottoreita, tuote on tarkoitettu tavanomaisen, mutta vaativan konemaailman käyttöön. Referenssit kertovat enemmänkin siitä, että ennaltaehkäisevän ja säästöjä tavoittelevan peruskäytön vaatimukset hoituvat loistavasti, mutta tuote venyy tarvittaessa äärimmäisiinkin suorituksiin.
- Tämä tuotteemme on yksi maailman parhaista alallaan, se toimii aivan omalla, patentoidulla periaatteellaan. Meidän tuotteemme ei tee mitään ylimääräistä päällystettä pinnoille, vaan ainoastaan tasaa niitä molekyylitasolla. Omalla tuotevalikoimallamme olemme tehneet mm. kulutusmittauksia. Meillä on siis pitkäaikaista, todennettua tietoa siitä miten tuotteemme toimivat suomalaisissa olosuhteissa tai maailmalla, kertoo toimitusjohtaja  Reijo Saukko.
 
Öljyn tärkeimpien ominaisuuksien parantaminen
 
Öljyn tehtävä on muodostaa kestävä voitelukalvo ja sietää kovaa pintapainetta. Lisäksi sen tulee minimoida kitka, minkä vuoksi lämmön muodostuminen on pienempi. X-1R öljyn lisäaineet toimivat eri tavoin kuin perinteinen öljytuote. Kun perinteinen öljy voitelee muodostamalla hydrodynaamisen kalvon liukupintojen väliin, X-1R tekee myös saman, mutta tarjoaa sen lisäksi ominaisuuden, joka on tehnyt siitä kuuluisan. Aine vaikuttaa liukupintojen metallirakenteeseen molekyylitasolla, lujittaa pinnan mekaanisesti muotoa tai mittatarkkuutta menettämättä ja kykenee siksi pitämään voitelukalvon ehjempänä kun metallipintojen epätasaisuudet eivät "revi" sitä rikki. Samalla myös pintapaineen kestokyky kasvaa usein moninkertaiseksi, mikä merkitsee automaattisesti liukupintojen kulumisen vähenemistä tai lähes loppumista. Liukupintojen muutos tarkoittaa kitkan pienenemistä ja sen kautta polttoaineen kulutuksen vähenemistä sekä käyntilämpötilojen alenemista.
 
Miksi maailman suurimmat öljy-yhtiöt eivät rakenna tuotteisiinsa samoja erikoisominaisuuksia?
 
- Suurille öljy-yhtiöille on tärkeää suuret volyymit, eli yksi tuote pitää soveltua sellaisenaan kaikille. Meidän tapauksessamme asiakkaan erityisvaatimuksiin sovelletaan käyttöolosuhteita ja tarpeita vastaava tuote, mikä merkitsee toisinaan myös keskusteluja ja olosuhteiden tarkempaa selvittämistä asiakkaan kanssa. Tuotteillamme saavutetut edut ohjeiden mukaan ja pidemmän aikaa käytettynä ovat usein niin merkittäviä, että tuotteen hinnalla ei ole enää juuri mitään merkitystä, painottaa Saukko.
Suurimmat säästöt ovat syntyneet raskaan kaluston pyörittäjinä toimivissa yrityksissä. Niiden kokemukset ovat niin hyviä, että aineesta luopuminen on äärimmäisen harvinaista.
- Meillä on erinomainen tuote, johon käyttäjät luottavat, kertoo Saukko.
 
Testitulokset kertovat
 
- Kuorma-autoissa olemme seuranneet paitsi mekaanista kestävyyttä, niin myös erityisesti polttoaineen kulutusta, jonka merkitys on yhä suurempi. Kulutusmittauksia olemme tehneet kahdella Scanian kuorma-autolla, joissa toisessa mittaus kesti vajaat 20 000 km ja toisessa se on meneillään, kertoo Saukko.
Testin suoritti Trade Center Finland, josta Tony Nyholm kertoo kokemuksista.
- Raskaassa ajossa olevaan 730 R -malliin käytettiin polttoaineen lisäainetta sekä moottorin ja voimansiirron lisäaineita. (Testijakson aikana polttoainetta säästyi noin 3 l/100 km) ja tuollaisella testimatkalla säästyy polttoainetta vajaan 1000 euron verran. Kun siitä vähennetään lisäaineiden hinta, tulos on vähintäänkin kiitettävä. On muistettava että tämän lisäksi saadaan vielä kestävyyteen ja huoltoon liittyviä etuja, jolloin kokonaisuus muodostuu hyvin kannattavaksi, kertoo toimitusjohtaja Nyholm. Yrityksellä on parhaillaan menossa toinen testi pykälää pienemmällä automallilla. Kulutus putoaa ajoneuvoissa siksi että kitka saadaan minimiin ja liukupintojen kestävyys maksimiin yhdistämällä Diesel+Boosterin ainutlaatuinen voitelu ja puhdistuskyky kertoo Nyholm. Kulutuslukema pienenee jopa niin paljon että autojen oman kulutusmittarin näyttämäkin on selvästi pienempi. Polttoaineen säästöllä on suuri merkitys silloin kun yrityksen kuorma-autokalustoa liikkuu paljon tien päällä.
 
Jos taloudelliset säästöt ovat olleet merkittäviä, sitä ovat olleet myös ajoneuvojen kuljettajien oma tuntuma: autot rullaavat pidemmälle, käyntiääni on pehmeämpi, hiljaisempi ja tasaisempi, käynnistyminen on helpompaa, lisälämmitin lämmittää paremmin talviaikana ja moottori vääntää huomattavasti paremmin. Myös mekaanisissa laitteissa kuullaan selkeä ero aiempaan, kun käyntiääni pehmenee ja hiljenee.
 
Helsingin Yliopiston vuonna 2000 viiteen eri öljymerkkiin kohdistunut kulumisen vähenemiseen liittyvä testi antoi tulokseksi 45-75%:n vähenemisen metallipintojen kulumisessa kun öljyyn lisättiin X-1R -lisäainetta. X-1R -öljyn lisäaine voidaan sekoittaa kaikkiin öljyihin.
 
X-1R on menestynyt maailmalla jopa NASAn sovelluksissa kuin myös kovimmissa kilpa-autoluokissa. NASAn tarve liittyi aikanaan avaruussukkulan siirtolavetin telaston voiteluun. Pintapaineet olivat valtavia ja lisäksi voiteluaineelta vaadittiin biohajoavuutta. Testausten jälkeen X-1R hyväksyttiin käyttöön.
 
Referenssejä riittää
 
Maahantuojan kotisivuilta voi lukea asiakkaiden koneissa tapahtuneista merkittävistäkin parannuksista sekä toimivuuden että käyttökustannusten suhteen. Referenssejä on sekä satamahinaajista, metsäkoneista, turverekoista, että kilpamoottoreista. Kannattaa vilkaista.
 
 
Tuotteita moneen käyttöön
 
X-1R -lisäaineita on saatavana sekä diesel- että henkilöautojen moottori- vaihteisto- ja peräöljyihin. Erikoisuutena vanhoihin, ikääntyneisiin "ongelmamoottoreihin" tarkoitetut lisäaineet. Lisäksi tulevat polttoaineiden lisäaineet, voiteluaineet ja -rasvat, erikoisöljyt sekä työkalujen ja poikkeuksellisen koviin olosuhteisiin tarkoitetut lisäaineet. Yksityiskäyttöä ja kotitalouksien tarpeitakaan ei ole unohdettu. Niihinkin löytyy omat tuotteensa. Mm. voiteluöljyjä kotikäyttöön, sekä lisäaineita ruohonleikkureihin, moottorisahoihin ja perämoottoreihin on tarjolla.
 
Kaikissa voitelu- ja lisäaineissa on sama patentoitu ominaisuus. Öljyjen lisäaineet soveltuvat kaikkiin mineraali- ja synteettisiin voiteluaineisiin.
 
Europörssi 9/2013