Komponenttien käyttöikä jatkui

Jukka Eronkoski - metsäkone
"Homman edut näkyvät tuotoksessa"

Jukka Eronkoski on käyttänyt harvesterissaan X-1R -tuotteita pian kahden vuoden ajan hyvin kokemuksin. "Poltto- ja voiteluaineiden kulutus on vähentynyt merkittävästi, hydrauliikan aiheuttama melu väheni heti, venttiilipöydän karat eivät jumiudu, kone käynnistyy helpommin, kuormain liikkuu pehmmeämmin ja koneen lämmöt pysyvät kurissa" luettelee Jukka selvimmin havaitsemiaan etuja.

Nykyään kotiseudun savotoilla puiva pyhäsalmelainen metsäkoneyrittäjä Jukka Eronkoski katsoo X-1R:n tuomia etuja kokonaisuutena. - Olen käyttänyt aineita runsaan vuoden ja jo nyt edut näkyvät tuotoksessa, kun kone on hereillä heti työtuurin alkaessa ja huoltokeskeytyksiä tulee vähemmän. Aiemminkin jotain lisäaineita kokeillut Jukka otti ensimmäiset tuntumat X-1R -lisäaineeseen - epäillen, mutta Pentti Varpamäen yllytyksestä - ensin maasturissaan sitten motossa.

 

- Motossa ensimmäinen positiivinen merkki näkyi koneen hydrauliikassa. Aiemmin harmia aiheuttanut venttiilipöydän karojen jumiminen loppui tyystin. Sittemmin, kun lisä- ja voiteluaineet pantiin kaikkiin kohteisiin koneessa miehen usko niiden vaikutuksiin on kasvanut ja etuja on kirjattu lisää: hydrauliikan ääni hiljeni, kuormain on pehmeämpi käsitellä, käyttölämpötilat ovat laskeneet niin, että lisälauhdutinta ei ole tarvinnut enää käyttää ja tietenkin polttoaineen kulutus - se on pudonnut 7-10 prosenttia. Kone myös käynnistyy paljon paremmin, enää en käytä edes hehkua, se jos mikä kertoo polttoainejärjestelmän puhtaudesta, sanoo Jukka.

Tietysti se edellyttää, että kaikki muukin on kunnossa.

Lisäaineiden käyttöönoton jälkeen on koneella ajettu nyt yli 3.300 tuntia, tarkistaa Jukka tunnnollisesti täytetystä huoltopäiväkirjasta.

 

- Aineet ovat suhteellisen hintavia, mutta olen kallistunut vahvasti sille kannalle, että niiden käyttö kannattaa. Ensin pelkkää hintaa katsoessani laskin, että vaseliinikustannuksetkin nousevat puolella, mutta… Rasvauksen tarve on vähentynyt paljon, koska "sininen ATG" pysyy tapeilla eikä juokse pois, rasvaa ei kerta kaikkiaan mene enempää. Hyvä juttu on myös se, että sama rasva käy kesät talvet. Sinisen vaseliinin lisäksi Jukan ehdottomiin suosikkeihin kuuluu sprayöljy - X-1R TTL.

 

- Kuormaimen teleskooppipuomin liukupinnoille en ole aiemmin löytänyt sopivaa ainetta. Olen voidellut niitä teräöljyllä ja erilaisilla vaseliineilla, mutta ne keräävät pölyä ja roskaa, eivätkä pysy. Tämä pitää puomin luistavan liukkaana ja puhtaana pitkään, vakuuttaa Jukka. Aine on myös verraton ruosteisten muttereiden ja vaijereiden irrotuksessa. Se pureutuu ruosteeseen muutamassa hetkessä. Lisäaineiden tuomat ensikäyttäjän edut ovat tulleet Jukalle jo selväksi.

 

Mutta entäpä pitkällä tähtäimellä?

 

- Uskon, että suurimmat hyödyt näkyvät jatkossa komponenttien kestävyydessä. Yksi etappi on edessä ensi kesänä, silloin avataan kuormaimen isot tapit, kertoo Jukka.

 

- Katsotaan kuinka ovat mahdollisesti kuluneet kun niitä on rasvattu vain sinisellä rasvalla. Ainakaan vielä eivät lonkota millään tavalla.

Siniset silmät nosturin huipusta koneen alustaan. Jukka Eronkosken kokemuksen mukaan ATG -vaseliini pysyy hyvin tapeilla eikä valu pois. 

- Rasvauksen tarve on vähentynyt ja sama rasva - X-1R ATG - käy ympäri vuoden.




Jukka Eronkosken koneessa X-1R -tuotteet ovat käytössä joka paikassa. Lisäaineet hydrauliikassa ja polttoainejärjestelmässä ja voiteluaineet kaikissa nivelissä ja laakereissa, myös kourassa ja kääntäjässä.