Laakerien vierintävastus pieneni - ja paljon muita hyötyjä

Hannu Huttunen
Hannu Huttusen luottamus X-1R-tuotteisiin on vahva
 

Kolutessani 15 vuotta paperitehtaita Suomessa ja Ruotsissa, jopa Etelä-Afrikassa, harrastuksiini kuului vapaa-aikana tuulimyllyt ja hullujussit. Tuulimyllystä on pikkuhiljaa kehittymässä tuote, joka toimii heikoissakin tuuliolosuhteissa. X-1R:n rasvojen myötävaikutuksella tuulimylly pyörii kuin itsestään.

ATG:n sininen voitelurasva sopii mainiosti tuuligeneraattorin laakereihin, koska vierintävastus pienenee huomattavasti ja mylly pyörii kuin itsekseen. Rasva ei jähmety kovallakaan pakkasella, kuten useat muut markkinoilla olevat tuotteet tekevät. " Jos ostan uudet laakerit myllyyn, otan suojat pois ja vaihdan X-1R-rasvan tilalle. Kulumisenkesto on ATG voitelurasvaa käytettäessä erinomainen ja laakereita ei tarvitse vaihtaa juuri koskaan.

Lapakulmien säädön täytyy toimia kaikissa olosuhteissa. ATG sininen voitelurasva on tähän ensiluokkainen valinta.

tse tekemäni Hullujussi toimii dieselmoottorilla, joka pyörittää hydrauliyksikköä. Hydraulipumppu kehittää 200 barin paineen. Vetomoottori, ruohonleikkuri sekä lumilevyt koneen edessä ja takana toimivat myös hydraulisesti.Ostin hydrauliyksikön käytettynä, joten siinä oli jo kulumisesta johtuvaa melua. Lisättyäni X-1R:n öljynlisäaineen hydrauliöljysäiliöön, hydrauliyksikön ääni vaimeni huomattavasti samoin kuin ruohonleikkurin käyttöääni. Ennen lisäainetta venttiilipöytä oli niin kuuma, ettei sitä kärsinyt käsin koskea. Lisättyäni X-1R:n öljynlisäaineen hydraulipöytää voi koskea polttamatta käsiään. Nyt kun voitelu pelaa, käyttöventtiileissä ei ole esiintynyt häiriöitä. Laitoin myös polttoainetankkiin dieselboosteria, joka ajoi tankista ja putkistoista liat pois. Vaihdoin tämän jälkeen uuden polttoainesuodattimen ja vaivat loppuivat siihen. Lisäksi boosteri on voidellut polttoainepumpun toimivaksi.

Laitoin Nissan Primeraan 1.6 X-1R:n öljynlisäaineen kaksi vuotta sitten. Polttoaineen kulutus väheni 7 dl/100 km. Kone kehrää kuin kissa, vaikka kilometrejä on kertynyt mittariin jo 350 000 km! Laitoin samalla kertaa öljynlisäaineen myös vaihdelaatikkoon ja ohjaustehostimeen. Vaihteet menevät hyvin päälle ja pieni värinä ohjaustehostimesta loppui

Pieni paattini "Leijonatuuli" lipuu Saimaan vesillä X-1R:n öljyn lisäaineet moottorissaan. Olen laittanut lisäaineen myös merikytkimeen ja murrosniveleen. Kone käynnistyy hyvin ja värinä sekä melu vähenivät ohjaamossa. Polttoaineen kulutus on minimissään.

Kun valmistan pientuulivoimaloita, käytän erilaisia osia sorvatessa ja poratessa X-1R:n leikkuunesteitä. Se kovettaa leikkaavan terän ja jäähdyttää tehokkaasti. Sorvatessa ja poratessa ei esiinny värinää, jälki on siisti eikä leikkuuneste tahraa arkojakaan metalleja. Pehmeiden materiaalien, kuten esim. alumiinin työstössä terä ei revi, koska voitelu pelaa. Työstön jälki on mittatarkkaa.

Testipenkki näyttää selvästi, kuinka kuluminen vähenee, kitka pienenee ja voitelu tehostuu.



Toimin X-1R -tuotteiden jälleenmyyjänä Itä- ja Etelä-Suomessa ja toimipaikkani on Imatra. Yhteystietoni löydät jälleenmyyjien luettelosta.