Moottorin osien kuluminen vähentyi

Salakari Racing

X-1R LISÄAINEEN VAIKUTUKSET NITROMOOTTORISSA
 

Lausunto, kuljettaja Jaakko Salakari: 

Kilpurissa on 2600cc ilmajäähdytteinen kaksisylinterinen työntötankomoottori, josta puristetaan huikeat 650 hevosvoimaa. Polttoaineena käytettävän nitrometaanin huuhteluominaisuuksien vuoksi korostuu erityisesti moottorin voitelun tärkeys. 

Suuren sylinterin halkaisijan (115mm) takia joudutaan käyttämään normaalia suurempaa porausvälystä, tästä normaalisti aiheutuvaa männänhelmojen kiinnileikkautumista ei ole esiintynyt käytettyämme X-1R lisäainetta moottoriöljyssä. X-1R:n käyttö on lisäksi lähes kaksinkertaistanut erittäin koville pintapaineille altistuvien kampiakselin ja kiertokankien laakereiden eliniän. 

Moottorin rakenteen vuoksi sylinterikansissa ja venttiilikoneistossa ei ole kiertovoitelua. Käyttämällä X-1R vaseliinia työntötankojen päiden voitelussa on niiden kiinnileikautuminen voitu välttää kokonaan. Keinuvipuakseleiden ja venttiilien varsien mekaaninen kuluminen on myös ollut lähes olematonta X-1R vaseliinin käytön ansiosta. Moottorissa on ollut samat venttiilit ja ohjurit neljä vuotta! 

Kaksiportaisessa planeettavaihteistossa, jossa käytetään normaalia ATF automaattivaihteistoöljyä, on kiilakappalekytkimen kuluminen ollut suuri ongelma. Lisättyämme vaihteistoöljyyn X-1R lisäainetta ongelmaa ei ole enää esiintynyt. 

Kahdeksan vuoden käyttökokemuksemme perusteella voimme suositella X-1R tuotteita kaikkiin voitelua tarvitseviin kohteisiin! 

2001-10-11 HELSINKI, Finland 

Harry Räikkönen
Päämekaanikko 

Jaakko Salakari
Päämekaanikko, kuljettaja